Met Jetairfly naar Rome en Toscane

Ik vlieg nu al meer dan 10 jaar regelmatig tussen België en Italië, en tot voor enkele dagen was dat steevast met Ryanair. De Ierse low-cost maatschappij heeft jaren weinig concurrentie gekend, maar daar blijkt nu verandering in te komen. In de loop der jaren is er immers veel veranderd bij Ryanair. Er worden heel wat extra's tegen betaling aangeboden en er blijkt stilaan ruimte te komen voor concurrentie.

Toen Ryanair aan zijn opmars begon, mocht ik met mijn gezin met kinderen nog eerst instappen en mochten we zelf onze plaatsen kiezen. Zo was je er toen zeker van dat je met je gezin plaatsen naast of achter elkaar had. Stoeltjes kiezen is nu tegen betaling. Zonder dit supplement weet je niet waar je terecht komt en soms worden de plaatsen aan gezinnen met kinderen her en der in het vliegtuig toegewezen. 
In het begin betaalde je ook niet meer dan 3,50 euro om een koffer mee te nemen en vaak waren er promoties met gratis koffers. De meesten gingen dus met een koffer op reis, ook op relatief korte uitstappen. Een gezin met kinderen nam vaak slechts 1 handbagage mee en de rest van de spullen ging in 1 of meer koffers. Maar Ryanair groeide en de regels en de prijzen veranderden constant. 

Een koffer meenemen werd elk jaar duurder en dus namen de reizigers steeds grotere handbagages mee. Daarom moest Ryanair de omvang en de maten van de handbagages beperken. Ik reis zelf vaak voor korte periodes en dus meestal met alleen een handbagage. De invoering van het online inchecken heb ik daarom altijd heel interessant gevonden. Je moet niet vroeger dan een uur voor vertrek op de luchthaven aankomen, want je moet niet meer aanschuiven aan de in-check balie. Na het landen kun je onmiddellijk je reis verderzetten want je hoeft niet op je bagage te wachten. Ondertussen kost het al ruim 30,00 euro om heen en terug een relatief kleine koffer van 15 kg mee te nemen, dus nemen de reizigers voor elke bezette stoel steevast een handbagage van het hoogst toegelaten formaat mee. Het gevolg: als je vlucht vol zit, kunnen niet alle handbagages in de daarvoor voorziene kastjes en wie het laatst aan boord gaat, moet zijn handbagage afgeven. Die wordt dan samen met de koffers in het ruim van het vliegtuig vervoerd, en o wee als er dan in je handbagage iets breekbaars zit, of als je een laptop meehebt. Daarenboven moet je je handbagage recupereren op de band samen met de grote koffers, dat betekent dus extra tijdverlies. Ryanair neemt bovendien geen enkele verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze handbagages. Als je een computer of iets breekbaars meehebt, moet je dit uit je handbagage halen en los meenemen in het vliegtuig. Handig is anders. Om te vermijden dat je handbagage naar het ruim verhuist, moet je ervoor zorgen dat je bij de eerste 90 personen bent om aan boord te gaan, want er wordt plaats gegarandeerd voor 90 grote handbagages. Eerder aan boord gaan, dat kon tot voor kort door Prioriteit als extra bij je ticket aan te kopen. Dat kostte op het laatst 7,00 euro per vlucht. Nu kun je Prioriteit krijgen als je een zitje van 6,00 euro kiest en een supplement van 3,00 euro voor Prioriteit erbij neemt. Weinig koffers bij Ryanair, en het experiment om je koffer zelf in te checken is ondertussen afgevoerd. Als je één van de weinigen bent die een koffer heeft moet je nu terug aanschuiven aan de incheck-balie en meestal zijn er slechts 2 balies of rijen voor een viertal bestemmingen. 

Ondertussen is Ryanair door iedereen gekend als dé low-cost vliegtuigmaatschappij met een ruime keuze aan bestemmingen en een hoge vliegfrequentie. Vorige week vloog ik echter voor het eerst in 10 jaar met een andere luchtvaartmaatschappij van Toscane naar België, met Jetairfly, vanuit Rome Fiumicino aan een tarief dat goedkoper is dan dat van Ryanair. Jetairfly vliegt vanuit Antwerpen en Oostende naar Rome Fiumicino, terwijl Ryanair vanuit Zaventem op Fiumicino vliegt en vanuit Charleroi naar Rome Ciampino. 

Ik vloog naar Antwerpen met een Embraer E-Jet 190 die plaats biedt aan ruim 100 personen. Je zit er twee aan twee. Het was even wennen om terug in het Nederlands toegesproken te worden door de hostessen op het vliegtuig. Ik mocht de voordelen van een kleinere Belgische luchthaven zelf ondervinden. In Antwerpen komen dagelijks slechts een handvol vluchten aan en bijgevolg is je bagage na het landen zeer snel beschikbaar. Het is zo rustig op de luchthaven dat je het gevoel hebt 20 jaar terug in de tijd te zijn. In 10 minuten ben je met de bus in het station van Berchem. De luchthaven is hierdoor goed met de trein uit elk Belgisch station bereikbaar.

Ik vloog met Jetairfly terug naar Rome, deze keer vanuit de luchthaven van Oostende. Je kunt van het station van Oostende met de bus naar de luchthaven in ongeveer 15 minuten. In Oostende vertrokken er die ochtend twee vluchten. Ook hier weer het gevoel van 20 jaar terug in de tijd te zijn. Geen drukte aan de check-in, 2 balies open voor 1 vlucht, geen gedoe om een kilootje extra in de bagage, alle reizigers in de cafetaria voor een betaalbare koffie in afwachting van het instappen, geen files aan de veiligheidscontrole, geen stress en bijgevolg overal vriendelijke mensen en personeel.

In Rome Fiumicino moet je uiteraard iets langer op je bagage wachten. Ongeveer 30 minuten na de landing waren de koffers beschikbaar.  De luchthaven van Rome Fiumicino is uiteraard zeer groot, maar overal zijn er duidelijke en zeer intuïtieve borden die je naar de autoverhuur of naar het trein- of busstation loodsen. Bovendien is er tweetalig (Engels-Italiaans) luchthavenpersoneel dat uiterst behulpzaam is. Je kunt op de website van de luchthaven van Rome www.adr.it extra services bestellen, zoals een drager voor je koffers (4,00 euro), of prioriteit voor de veiligheidscontrole (5,00 euro).

Een busticket naar het centrum van Rome kost ongeveer 4,00 euro. 
In Fiumicino is er zowel een bus- als een treinstation. Fiumicino ligt 115 km ten zuiden van Toscane en Umbrië. Als je verder reist naar Toscane kun je met de bus of met de trein naar het zuiden van Toscane, bijvoorbeeld naar Grosseto in de streek Maremma in ongeveer 2 uur. 
Deze bus rijdt daarna verder tot Siena. Rome-Siena is ongeveer 3 uur rijden. De bus heen en terug naar Siena kost 39,00 euro per persoon. De reis met de bus biedt een aangenaam uitzicht op het Italiaanse landschap. Een gedeelte van de reisweg is langs de kust. Met een huurauto bereik je in minder dan twee uur rijden al een groot stuk van Toscane en Umbrië.

Ik betaalde voor mijn vluchten met Jetairfly heen en terug samen 74,98 euro. Je koffer is in de prijs inbegrepen. Dus geen gebrek aan bergruimte voor je handbagage in het vliegtuig, want iedereen neemt weer een koffer mee en kleinere handbagage. En tot slot vond ik op het vliegtuig betaalbare prijzen voor een hapje of een drankje. Ook dat was lang geleden.

Je kunt momenteel op www.jetairfly.com vluchten naar Rome boeken vanuit Oostende of Antwerpen vanaf 19,99 euro en terug vanaf 39,99 euro. Er wordt gevlogen op maandag, donderdag en zaterdag. Voor elke boeking op Jetairfly worden 15,00 euro administratiekosten aangerekend. Boek dus best je heen- en terugvlucht samen in dezelfde reservering. 

Als je naar Toscane of Umbrië reist met het vliegtuig, en je woont in de buurt van de luchthaven van Antwerpen of Oostende, dan loont het de moeite om de prijzen en faciliteiten van Ryanair, met vluchten vanuit Eindhoven, Düsseldorf-Weeze, Zaventem en Charleroi naar Pisa en Rome, te vergelijken met het aanbod van Jetairfly. Bij beide maatschappijen vind je de goedkoopste vluchten als je vroeg boekt.

(NB. in 2017 vliegt Jetairfly niet meer naar Rome. - 15/12/2016)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.